Hoe wij onze website koppelen met Odoo
Door Next.js en Odoo te combineren dien je geen rekening meer te houden met web templates én heb je best-in-class SEO. Je beheert bovendien je volledige bedrijfswerking in éénzelfde systeem.
Gepubliceerd in: Maatwerk, Klantverhaal, Odoo · 6 min leestijd · 02 feb. 2023
Als trotse gebruiker van Odoo voor ons websitebeheer, willen we graag delen hoe dit platform ons heeft geholpen om belangrijke contactmomenten met onze klanten efficiënt te beheren. Dankzij de integratie van CMS- en CRM-functionaliteiten in Odoo, hebben we nu alles wat we nodig hebben centraal binnen handbereik, zonder ons zorgen te hoeven maken over complexe web templates.
Vijf belangrijke contactmomenten beheerd in één systeem
Onze website is een belangrijke communicatietool, maar ook de toegangspoort tot onze bedrijfswerking.
Kennisdeling en call-to-actions: In Odoo beheren we gemakkelijk onze blogposts of webinars. Hierbij kunnen we tekstblokken labelen, waardoor we bijvoorbeeld code-blocks kunnen identificeren en eenvoudig Python-code kunnen delen voor technische blogs. Bovendien hebben we een belangrijke call-to-action, namelijk een live demo van Teamleader. Dankzij een eenmalige programmatie kan onze marketing manager deze call-to-action gemakkelijk recupereren in diverse landingpagina's op basis van éénzelfde tekst-label.
Aanvragen via lead-pipeline: Het CRM-systeem van Odoo stelt ons in staat om een gestructureerde lead pipeline te creëren, inclusief het bijhouden van de traffic source waar de lead gegenereerd werd. Dankzij de lead scoring functionaliteit kunnen we leads beoordelen op basis van criteria zoals hotmail/gmail-adressen en volledigheid inzake contactgegevens.
Ontmoetingen voor, tijdens en na evenementen: Via onze evenementenpagina versturen we uitnodigingen naar klanten, verzamelen we inschrijvingen en beheren we de aanwezigheidslijst. Dit alles wordt beheerd binnen de CRM-functionaliteit van Odoo. Bovendien bezorgen we achteraf trainingsmateriaal aan de deelnemers via directe mailings of nieuwsbrieven verstuurd vanuit Odoo. Ook onze after-movies worden opgeslagen en naadloos vanuit Odoo file-storage op onze website geplaatst.
Contact via helpdesk: De interactie met onze klanten wordt moeiteloos geregistreerd in het Odoo Helpdesk-systeem, waar automatisch tickets worden aangemaakt vanaf onze website in geval van support-cases. Dit helpt ons om de klanttevredenheid hoog te houden en problemen snel op te lossen. Door problemen van start tot einde inzichtelijk te maken, leggen we de vinger sneller op terugkerende problematieken.
Vacaturebeheer, werving en selectie: Met Odoo's geïntegreerde CMS- en CRM-functionaliteiten kunnen we vacatures gemakkelijk creëren in Odoo, waarna deze automatisch naar onze website worden gepusht. Daarnaast kunnen sollicitanten aanmelden op onze website, waarna hun CV wordt geüpload naar ons werknemersplatform in Odoo. Zo integreren we de kandidaat snel naar onze on-boarding procedure en werknemersstatuut. Dit resulteert in een naadloze en gestroomlijnde selectieprocedure voor zowel kandidaat als ons als bedrijfsleiders.
We gebruiken de Odoo evenementen applicatie als backend voor onze eigen AcademyKoppel front-end los, integreer back-end met je ERP
Dankzij de multifunctionaliteit van Odoo is ons ERP-systeem naadloos geïntegreerd met onze back-end. Wij zouden hierdoor gemakkelijk een webshop kunnen aanmaken en beheren in Odoo samen met het logistiek process (gezien wij een dienstverlenend bedrijf zijn, doen we dit niet, tijdsregistratie is dan wel weer gemakkelijk te beheren). We gaan hierdoor volledig creatief los in de front-end. De front-end maken we met Next.js, is zelf ontworpen en vrij van third-party templates.
Deze platformcentralisatie zorgt bijkomende voordelen:
Vereenvoudig je maandelijkse betalingen aan diverse platformen en systemen (zoals Mailchimp, Drupal, Wordpress, Cloud-storage, …) door te kiezen voor één centraal systeem.
Beheer je leads in éénzelfde platform: bespaar tijd en stop met overzetten, combineren en synchroniseren van verkapte data manueel of via Zapier. De rapportage gebeurt van A tot Z in één centraal systeem, wat bovendien de ROI verduidelijkt.
We beheren onze huisstijl eenvoudig zonder beperkt te zijn tot de templates en design-regels van de diverse systemen die we vroeger gebruikten. Onze registratieformulieren behouden bijvoorbeeld dezelfde elementen als onze blogposts en onze helpdesk-interface. Dit verbetert de herkenbaarheid en professionele identiteit van onze firma.
Webshops kunnen gemakkelijk worden gekoppeld aan de front-end, terwijl logistiek en facturatie rechtstreeks in Odoo worden beheerd. Dit in tegenstelling tot traditionele Wordpress en Drupal-sites, die moeten worden geconverteerd naar aparte e-commerce platformen en contactsystemen of ERP-systemen.
Ook onze vacaturepagina synced mooi met Odoo.Conclusie
Dankzij de integratie van ons ERP-pakket met het CMS/CRM-systeem kunnen onze webdesigners zich weer concentreren op het creëren van aantrekkelijke websites die perfect aansluiten bij onze bedrijfsidentiteit. Geen standaard webdesign templates meer, maar meer flexibiliteit en efficiëntie (kosten en tijd) in onze bedrijfsorganisatie. De technische en operationele taken zijn ontzorgd, waardoor onze website zeer snel en performant is dankzij caching technieken en directe koppeling met Odoo.
Bovendien biedt Odoo de mogelijkheid voor allerlei soorten bedrijven om prachtige websites te maken, of het nu gaat om een organisator van een loopwedstrijd, een handelaar in gezondheidsproducten of een sportcoach die diensten verleent. De veelzijdigheid van Odoo maakt het een waardevol platform voor diverse businessmodellen.
Geschreven door Jesse Sampermans
Lead developer bij Coachall
Jesse is lead developer en mede-oprichter bij Coachall. Als hij niet aan het coderen is kan je hem waarschijnlijk met een gitaar in zijn handen in zijn thuisstudio terugvinden.